Som företag så kan det se olika ut huruvida man åker ut på företag- och säljresor eller inte. Vissa är beroende av detta mer än vad andra företag kan vara. Mycket beror på vad det är man säljer. Det kan för en del företag att ringa upp de kunder som kan tänkas handla av företaget medans andra har någon form av tjänst eller produkt som bör visas och demonstreras.
Är man ny som företagare så kanske man inte har någon större säljavdelning utan man får som grundare av företaget vara den som gör att resor och kundbesök till en början. Även om man inte säljer när man är ute på sina företagsresor så kan det vara viktigt att träffa både de man har som kunder redan idag och presumtiva kunder. Se till att planera in sina resor både då det kommer till att boka hotell till att boka träffar med andra företag.
Åka aldrig utan att veta om du får eller kan träffa någon. Se till att hinna med så många som möjligt utan att det blir stressiga möten. Om det är möjligt så kanske det går att boka in något mötesrum på det hotell som du bor på och låta dina besökare komma dit. Alla kanske inte har den möjligheten och dessa får ni då åka till för att träffa och prata affärer. Var naturlig och se till så den som ni möter trivs. Försök inte att vara något som ni inte är utan ha en ärlig approach. Detta är något som uppskattas.