Man behöver först avgöra vilken typ av telefonservice det är man talar om. Är det så att man är intresserad av att ha hjälp med sitt nätcasino, eller vill man få hjälp med att laga datorn? Oavsett vad, så är det kanske viktigaste, och åtminstone det första man möter och lägger märke till i en telefonsupport hur bemötandet är. Är det en trevlig person som man får prata med? Verkar personen vara intresserad av att hjälpa till, eller är det bara en sur person som helst av allt vill gå hem för dagen? Detta är essentiellt för hur intrycket av telefonsupporten sedan utformar sig.
Professionalitet
Näst efter bemötandet är kunskap och effektivitet viktigast. Det är inte roligt att stå i kö till en telefonservice, och när man väl kommer fram, så möts man av någon som inte vet svaret på någonting. Det slösar ens tid, och är frustrerande och irriterande. Kunskap och ett snabbt och välorganiserat arbetssätt är därför viktigt för att en telefonservice ska ge ett bra intryck. Vad krävs för att detta ska vara uppfyllt? Ja, troligen är det att alla som jobbar i telefonservicen utbildas tillräckligt internt, och att de har en bra organisation bakom sig.
Tacksamhet när allt kommer omkring
Men det är inte bara den som jobbar i telefonservicen som skapar samtalet – det är också den som hör av sig. Kunden, alltså. Och här finns det lite att säga, för det är alltför vanligt att man är otrevlig när man hör av sig till telefonsupporten, och det är synd. Det är förståeligt att man är irriterad när man har stött på ett problem som man behöver hjälp med, men det är ingen ursäkt att vara otrevlig. Tänk på att personen i telefonservicen inte är skulden bakom att det uppstod bekymmer eller funderingar från första början. Ha en positiv och trevlig attityd, så löser det sig alltid bäst!